SPRAWDŹ ILE DOSTANIESZ RABATU!
Oświetlenie ogrodu nie jest rzeczą trudną i skomplikowaną, pod warunkiem, że podzielimy ogród na sekcje i odpowiednio zaplanujemy prace.
To chyba najważniejszy etap, którego nie możemy pominąć, oświetlając nasz ogród. To właśnie na tym etapie planujemy oświetlenie w ogrodzie i konieczne jest odpowiedzenie na kilka ważnych pytań:
Odpowiedź na powyższe pytania z grubsza pozwoli nam na wstępne utworzenie stref oświetleniowych w naszym ogrodzie. W większości ogrodów, które dotychczas oświetlaliśmy mamy zatem sekcje, które wymagają światła:
W tej części artykułu skupimy się na właściwym oświetleniu podjazdu.
Wybierając odpowiednie oświetlenie podjazdu musimy wziąć pod uwage jego długość. Jest to kluczowe z punktu widzenia doboru oświetlenia.
Podjazd krótki oświetlimy łatwiej i dużo mniejszym kosztem niż podjazd długi. Jako ekspertom od oświetlenia, często zdarza się oświetlać podjazdy, których właściciele praktycznie od razu wjeżdżają do garażu.
Oświetlając podjazd krótki mamy do wyboru trzy opcje:
Jest to najprostsze i najtańsze rozwiązanie. W zależności od szerokości podjazdu i bramy wjazdowej, sugerujemy zastosowanie jednej oprawy (w przypadku podjazdów wąskich i garaży jednostanowiskowych) lub dwóch opraw rozłożonych symetrycznie (w przypadku podjazdów szerszych niż 5m i garaży dwustanowiskowych).
Ponieważ, wjeżdżając na plac zwykle siedzimy w samochodzie i bardzo niepraktyczne byłoby wychodzenie z auta po to by włączyć światło na podjeździe, dobrze jest zautomatyzować proces oświetlania podjazdu. W tym celu sprawdzą się oprawy z czujnikiem ruchu i zmierzchu. Czujka ruchu, po wykryciu ruchu zwiera styk i włącza oprawę. Oprawy tego typu wyposażone są dodatkowo w czujnik zmierzchu, który sprawia, że oprawa nie włącza się za dnia. Każda tego typu lampa posiada również pokrętła do kalibracji wymaganego natężenia światła by zadziałać oraz pokrętło czasu, którym reguluje się długość świecenia lampy po wykryciu ruchu.
Wadą opraw z czujnikiem ruchu jest ich korpulentność, brak elegancji i zwyczajowo mały wybór. Jeśli zależy nam na oświetlenieu podjazdu z elewacji i chcemy zastosować oprawy sterowane czujnikiem ruchu, jednak nie chcemy ograniczać się tylko do tych, które czujnik ruchu mają wbudowany, z rozwiązaniem przychodzą nam czujki ruchu, które podłączymy do każdej oprawy. Taką instalację musimy jednak przygotować wczesniej. Czujkę ruchu sugerujemy umiejscowić z boku podjazdu.
Innym ze sposobów oświetlenia podjazdu, są oprawy najazdowe. Ich rozmieszczenie oraz montaż musimy wykonać przed przystąpieniem do prac brukarskich. Zaleca się, by oprawy najazdowe umiejscowione były od siebie w odległości max. 1m. Ich zadaniem jest wytyczanie ciągu komunikacyjnego, nie oświetlanie terenu w koło, dlatego ważne jest by ich odległość od siebie nie była zbyt wielka.
Przy wyborze opraw najazdowych jako oświetlenie podjazdu musimy zastanowić się nad tym, czy istnieje szansa, że samochodem najedziemy na oprawę? Jeśli tak, musimy wybrać oprawy, których udźwig statyczny wyniesie conajmniej 1,5T/m2. Tylko taka oprawa wytrzyma ciężar samochodu i nie zniszczy się po najechaniu na nią.
Kolejnym ze sposobów oświetlenia podjazdu są lampy stojące. Jednak ich użycie jest efektowne przy oświetleniu długich podjazdów. Ich montarz powinien odbywać się poza obszarem poruszania się samochodu - tylko taki montaż nie narazi oprawy na uszkodzenie poprzez przypadkowe najechanie na nią. Oprawy te zwykle montuje się w rabatach przy podjazdach lub chodnikach.
Często wybieramy oprawy podwójne, które po jednej stronie oświetlają ścieżkę wzdłuż podjazdu, a po drugiej sam podjazd, lub takie które świecą w koło, jednocześnie oświetlając ścieżkę i podjazd.